Moottori

20.11.2018

Ensimmäinen kausi Kaakkurinpuistossa ohitse

001b

●●● Speedway palasi Nokian Koukkujärvelle syksyllä 2017, kun siellä järjestettiin 20 vuoden tauon jälkeen speedwayn SM-liigan ottelu. Vuosi 2017 oli siinä mielessä lajille armollinen, että sateet alkoivat vasta elokuun lopulla, kun Kaakkurinpuiston avannut liigaottelu oli jo saatu järjestettyä. Varsinaista organisoitua harjoittelutoimintaa ei radalla vielä vuonna 2017 saatu järjestettyä, sillä rakennustyöt olivat käynnissä kilpailupäivään asti.

Kevät 2018 tuli omalla tavallaan yllättäen, sillä hyvän ja lumisen talven jälkeen rata-alueen ei oletettu sulavan kuin vasta toukokuun lopulla. Työt sen ajokuntoon saattamiseksi saatiin kuitenkin aloitettua jo toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna ja ensimmäiset harjoitukset järjestettiin heti kuun puolivälin jälkeen. Varsinaisiksi harjoitusvuoroiksi vakiintuivat tiistain ja torstain alkuillat, jonka lisäksi yksittäisiä ajelijoita nähtiin radalla ajoaikojen sallimissa puitteissa satunnaisesti. Harjoituksissa pyöriä oli paikalla keskimäärin noin puolentusinaa vuoroa kohden, joka on ensimmäisen vuoden määräksi paitsi hyvä, myös erittäin rohkaiseva.

Harjoitusvuorojen lisäksi radalla järjestettiin kesän aikana kolme kilpailua ja yksi ajotapahtuma. Jappi-Ukkojen harrastajaryhmä vieraili radalla heinäkuun lopulla lähes 20 kuljettajan voimin. Varsinainen kilpailutoiminta on ympäristöluvan myötä rajoitettu syksyyn (ja liian aikaiseen kevääseen), joten kauden kaksi SM-liigan ottelua ajettiin ensin 22. elokuuta ja SM-liigakauden päättänyt ottelu 8. päivä syyskuuta. Kaakkurinpuiston speedwayradan paluu lajikartalle oli kesän aikana myös luonut kuljettajapuolella sen verran nostetta, että syyskuun SM-liigaottelun yhteydessä järjestettiin kansallisen tason pariajokilpailu, jossa oli mukana myös Pyryn joukkue. Lajin kiinnostavuuden kannalta edellisvuoden huippulukuihin ei yleisömäärän suhteen enää päästy, mutta molemmissa otteluissa oli yleisö paikalla lähes 500 ihmisen voimin. Muuhun suomispeedwayhin peilattuna Nokian saavuttamat yleisömäärät olivat myös kaudella 2018 erittäin hyviä.

Vuosikymmenten tauon jälkeen oli Pyryllä myös oma joukkue mukana speedwayn pariajon SM-kilpailussa. Se ajettiin Porissa heinäkuun alussa ja joukkueessa olivat mukana kuljettajina Jarno Kokkonen, Max Koivula ja Jarkko Kunnaskari. Joukkueenjohtajana taustalla hääri Matias Rantala joukkueen sijoittuessa seitsemänneksi. Kaakkurinpuiston kilpailukauden päättäneessä pariajossa Pyryn joukkueessa ajoivat Jero Kirilov ja Jarno Kokkonen sijoituksen ollessa viides. Suunniteltu Pyryn kakkosjoukkue ei osallistunut kilpailuun loukkaantumisten seurauksena.

Nokialaisista kuljettajista Janne Koivula (kuvassa numerolla 79) oli mukana kesäkuussa Tampereen Teivossa ajetussa maaradan maaottelussa Suomi-Ruotsi, sekä maaradan henkilökohtaisessa SM-finaalissa (sijoitus yhdeksäs). Maaradan Pohjoismaiden mestaruusfinaali ajettiin puolestaan Forssan Pilvenmäelle syyskuussa, ja siellä Janne Koivula oli kuudes ja maaradan ensikertalainen Max Koivula yhdeksäs. Pyryn pariajojoukkueessa mukana olleet Jarno Kokkonen (13.) ja Jarkko Kunnaskari (12.) ajoivat kilpailussa myös. Speedwayn SM-liigassa Janne Koivula ajoi kaksi ottelua Seinäjoen Kotkien joukkueessa. Max Koivula puolestaan oli mukana Porin Nopea Racingin joukkueessa, jonka riveissä hän kauden päätteeksi pääsi pokkamaan Suomenmestaruuden. Aiemmin kesällä oli Max Koivula ajanut nuorten SM-finaalissa kahdeksanneksi. Jarkko Kunnaskarille SM-liigasta tuli pronssimitali ja Jarno Kokkonen ajoi Seinäjoen Kotkien joukkueessa lähes täyden kauden. Heti alkuvuodesta oli Jani Koivula jääspeedwayn SM-finaalissa 12. Kauhajoella edustaen Nokian Pyryä.

Suurkiitos kaikille kesän aikana rata-alueen rakentamiseen osallistuneille talkoolaisille. Kilpailutapahtumien järjestelyihin osallistui lähes 30 ihmistä molemmilla kerroilla käyttäen laajasti omia suhdeverkostojaan tapahtuman onnistumiseksi. Ilman teitä tapahtumien läpivienti olisi ollut mahdotonta. Kiitos!

TEKSTI: Petteri Pohjola

LINKKEJÄ:

Valokuvia SM-liigaottelun rakentamisesta Kaakkurinpuistossa 8.9.2018: <<TÄÄLLÄ>>.

Tero Virtasen ottelukooste 22.8.2018 ajetusta speedwayn SM-liigan ottelusta Kaakkurinpuiston speedwayradalla: <<TÄÄLLÄ>>.

Leader Pirkanmaan esittelyvideo Kaakkurinpuiston Speedwayrata-hankkeesta: <<TÄÄLLÄ>>.

Edellinen kuukausi Joulukuu 2018 Seuraava kuukausi