Arkisto: 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011

24.3.2021

TIEDOTE: Pyrylle ei myönnetty U20 Mestis -paikkaa

Jääkiekkoliiton kilpailuvaliokunta jätti (23.3.) myöntämättä U20 Mestiksen alkusarjapaikan Pyrylle kaudelle 2021-22.

Niin sanottu villi kortti -hakemus jätettiin lajiliitolle seurasateenvarjon kannattajaseuran Tapparan toimesta. Sarjan nykyisistä joukkueista Pyry on ainoa, joka ei paikkaa saanut. Uusina joukkueina sarjaan liittyvät S-Kiekko Seinäjoelta sekä JYP Akatemia Jyväskylästä.

Näin ollen Pyry on pakotettu siirtymään U22-tasolle.

Jääkiekkoliitto ei perustele tehtyjä sarjapaikkapäätöksiä.

Jääkiekkojaoston puheenjohtajan Teemu Lehtosen kommentti:
"Päätös tuli yllätyksenä. Joukkueen toiminta on ollut nousujohteista ja tavoitteena vakiinnuttaa sarjasijoitus ylemmässä keskikastissa. Joukkueesta on lisäksi noussut kymmenkunta pelaajaa kehityssuunnitelman mukaisesti edustusjoukkueeseen Suomi-sarjaan. Olemme erittäin ylpeitä edustuksessa debytoineista oman pelaajapolun pelaajista.

Villi kortti -hakemusprosessi jättää joka vuosi spekuloitavaa. Hakua useimmiten sekoittaa nämä Liiga- ja Mestis-organisaatioiden kiintiöpaikat. Tällä kertaa hakuprosessin valinnoissa meidän edelle meni muutama tuloksellisestikin heikommin pärjännyt seura. Taustalla on joku uusiutunut pisteytysjärjestelmä, josta en tiedä enempää. Aiemmin alueellinen kilpailuvaliokunta on ensin tehnyt suositukset, mutta ilmeisesti nyt Jääkiekkoliiton kilpailuvaliokunta on tehnyt päätökset etukäteen. Olemme pyytäneet selvitystä sekä seurasateenvarjosta että liitolta.

Liitto on vuosia peräänkuuluttanut sateenvarjotoiminnan tärkeyttä. Olemme toimineet ohjeiden mukaisesti ja kehittäneet yhteistä nokialaista pelaajapolkua, jotta junioripolun tähtäimelle U16 SM-tasolle, olisi nuorten joukkueissa jatkumo kohti U20 Mestistä, eli nuorten tavoitteellinen kakkostason pelaajapolku kohti aikuisjoukkueita. Rehellisesti sanottuna en tiedä, mitä olisimme voineet tehdä paremmin. Olosuhteet ovat Mestis-tasoa, koulutetut ammattilaiset valmentajina sekä laadukas pelaajapolku. Tuloksetkin puhuvat U20 Mestis -sarjapaikan puolesta. Samaan aikaan liiton edellyttämässä sateenvarjotoiminnassa mukana olevat tai sen ulkopuolella toimivat saavat sarjapaikkoja seuraavalle kaudelle ilman, että joukkuetta on tässä vaiheessa kevättä edes kasassa. Liiton ohjeet, määräykset tai "vahvat suositukset" eivät ole linjassa.

Sarjajärjestelmäuudistukset ja seurasateenvarjotoiminta eivät ole Pyryä viime vuosina suosineet. Keväällä 2020 meiltä vietiin seurasateenvarjossa tehdyillä linjauksilla "Mestis-paikat" entisten B- ja B2 -ikäluokkien vaihduttua uusien väli-ikäluokkien U17- ja U19- paikkoihin. Samalla nokialaisia pelaajia siirtyi Tampereelle vain todetakseen, että tie SM-joukkueisiin on tukossa ja heidät siirretäänkin lupauksista huolimatta akatemia-joukkueisiin, eli tasolle, jota Nokialla pelattiin ennen sarjauudistuksia. Nyt viedään pelaajapolkumme kärkijoukkueelta sarjapaikka. Lisäksi seurasateenvarjon nuorten joukkueiden toimintaa keskitetään Lempäälään, jossa ei ole edes joukkueita kaikissa ikäluokissa ja edustusjoukkuekin pelaa 2-divisioonassa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että tämä antaa kuvan koko lajin nykytilasta. Urheilullisuus laskee sarjojen ollessa suljettuna ja lasten- sekä nuorten kehittymisestä päätetään enemmän kabinetissa. Tilanne on haastava, lajin harrastajamäärät pienenevät, eikä näillä kabinetin peliliikkeillä tilanne näytä paranevan. Liiga-organisaatiot jyräävät mielipiteensä läpi lajiliitossa ja haalii enemmän Mestis-tasonkin toimintaa itselleen. Seurasateenvarjojärjestelmä voisi toimia, jos seurat saataisiin aidosti sen taakse, eikä niin, että keihäänkärki yrittää olla vahva kaupungin laidalla sijaitsevien seurojen kustannuksella.

Olemme erittäin tyytyväisiä muiden naapuri- ja lähialueen seurojen toimintaan, mutta isojen seurojen linjaukset ja lajiliiton päätökset vie nykysuunnitelmaltamme pohjan. Pohjan, jonka olemme rakentaneet vahvaksi annettujen raamien puitteissa. Näin ollen joudumme pikaisesti tarkastelemaan uudelleen, miten voimme jatkossa kehittyä seurana sekä varmistaa yksilön kehittäminen ja pelaajien tuottaminen vähintäänkin kohti edustusjoukkuetta.

Seuraavaksi kuuntelemme liiton ja seurasateenvarjon perustelut päätöksille ja katsomme, miten nykyinen urheilullinen alusta saadaan säilytettyä ja vieläpä kustannustehokkaana. Tavoitteellisuutta ei olla laskemassa, vaan päinvastoin. Meillä on laadukkaat ikäluokat, joiden varaan asetamme tavoitteet voittaa U20 Mestis -paikka takaisin.

Tiedotamme pian lisää."

Edellinen kuukausi Huhtikuu 2021 Seuraava kuukausi