Arkisto: 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011

23.8.2011

Haasteena liikkumattomat lapset ja nuoret -seminaarikierros 2011

"Mä haluaisin tehdä liikkatunnilla sitä mitä muutkin, mut ne pitää mua omituisena ja surkeena. Voisitko sä tehdä mun tilanteelle jotain?"  (poika 9 vuotta)
" Kyllä mä joskus liikun joku päivä -jos mä innostun!" (tyttö 14 vuotta)

Nyt tarvitaan puheiden lisäksi myös tekoja!

• Miksi lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt huolestuttavasti?
  • Miten saamme kaikki lapset ja nuoret liikkumaan?

Seminaarissa käydään läpi Haasteena liikkumattomat lapset ja nuoret -toimenpideohjelma sekä kuullaan ratkaisuja vähän liikkuvien lasten ja nuorten aktivoimiseksi. Toimivia malleja ja ratkaisuja on olemassa. Tule kuulemaan hyviä ideoita, keskustelemaan ja hakemaan apua arkeesi.

ILMOITTAUDU TÄSTÄ!

Seminaari on avoin kuntapäättäjille, sosiaali-, terveys-, opetus-, tekninen-, ja liikuntatoimen väelle, urheiluseura -ja järjestötoimijoille, vanhemmille ja kaikille asiasta kiinnostuneille.
Ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tilaisuutta. Tilaisuus on maksuton.

Seminaaritilaisuudet

• ti 5.4. klo 10-15.30 Jyväskylä (ohjelma)
  • ti 12.4 klo 12-16 Turku (ohjelma)
  • ke 13.4 klo 12-16 Oulu (ohjelma)
  • to 14.4 klo 12-16 Kajaani (ohjelma)
  • to 5.5. klo 12-16 Mikkeli (ohjelma)
  • ke 11.5 klo 12-16 Kouvola (ohjelma)
  • to 1.9 klo 12-16 Hyvinkää (ohjelma)
  • ke 7.9 klo 12-16 Tampere (ohjelma)
  • ti 13.9 klo 12-16 Lahti (ohjelma)
  • ti 20.9 klo 12-16 Hämeenlinna (ohjelma)
  • to 22.9 klo 12-16 Rovaniemi (ohjelma)
  • ti 27.9 klo 12-16 Joensuu (ohjelma)
  • ke 28.9 klo 12-16 Kuopio (ohjelma)
  • ke 5.10 klo 12-16 Lappeenranta (ohjelma)
  • ti 11.10 klo 12-16 Kokkola
  • ke 12.10 klo 12-16 Seinäjoki
  • la 12.11 klo 10-12.30 Apuvälinekongressi, Tampere
  • ti 18.10  klo 12-16 Rauma

Vastataan yhdessä haasteeseen -tarvitsemme Sinun panostasi!

Tervetuloa!

Lisätietoja:
Kirsi Räty
kirsi.raty@nuorisuomi.fi

Seminaarikierros herättelee aktivoimaan lapset ja nuoret liikkeelle!

Yli puolet suomalaisista lapsista ja nuorista liikkuu selkeästi vähemmän, kuin olisi terveellistä. Nuori Suomi toteutti vuosina 2009-2010 selvityksen liikunnasta syrjäytymisen syistä. Vahvan asiantuntijaverkoston avulla syntyi Haasteena liikkumattomat lapset ja nuoret –toimenpideohjelma. Opetus- ja kulttuuriministeriön, sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhdessä tilaama selvitystyö poiki käytännön malleja ja toimenpide-ehdotuksia, joita nyt lähdetään tekemään tutuiksi päättäjille ja käytännön toimijoille valtakunnallisen seminaarikierroksen avulla.

Seminaareissa pohditaan, miksi osa lapsista ja nuorista ei liiku ja miten saataisiin kaikki lapset ja nuoret taas liikkumaan. Ensimmäinen tilaisuus järjestetään Jyväskylässä 5. huhtikuuta. Tilaisuuksia on vuoden 2011 aikana kattavasti ympäri Suomea.

Yhteinen haaste

Projektipäällikkö Kirsi Räty Nuoresta Suomesta kertoo, että seminaarikierroksen aikana tavataan laajasti eri hallintokunnista päättäjiä, virkamiehiä ja käytännön toimijoita. Avainsanana on yhteistyö.

- Haluamme korostaa, että vähän liikkuvien lasten ja nuorten eteen on tehtävä töitä yhdessä. Haaste heitetään siis yhtä lailla lasten vanhemmille, eri toimijoille kuin päätöksentekijöillekin. Pyrkimyksenämme on herättää keskustelua ja saada aikaan toimenpiteitä vähän liikkuvien lasten ja nuorten aktivoimiseksi. Haluamme erityisesti tuoda esille hyviä alueellisia hankkeita ja malleja, joilla on edistetty lasten ja nuorten liikuntaa.

Hyviä käytännön esimerkkejä yhdessä tekemisestä lasten liikkumisen edistämiseksi on jo olemassa. Esimerkiksi Porissa, Ulvilassa, Luvialla, Merikarviassa, Noormarkussa ja Pomarkussa toteutettu Lasten hyvinvointihanke Hyvis kutsui yhteen neuvolat, päiväkodit, koulut, vapaa-ajantoimen ja perheet. Hankkeen puitteissa saatiin sovittua eri tahojen roolit lasten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä palveluissa.

- Vähän liikkuvien lasten ja nuorten sekä heidän perheiden kannalta on todella tärkeää, että lasta lähellä olevat aikuiset tekevät aidosti yhdessä työtä asian eteen. Viestin on tultava eri tahoilta samanlaisena. Hyvis kehitti myös hienoja työkaluja ammattilaisten käyttöön. Sellaisia ovat muun muassa terveydenhoitajien mittaristo terveystottumusten seuraamiseen ja keskustelutyöväline päivähoidon kasvatuskeskusteluihin, Räty kertoo.

Seminaarikiertueen aikana on mahdollisuus kuulla hyvistä käytännön ratkaisuista sekä miettiä, millaisilla yhteisponnistuksilla vähän liikkuvien lasten ja nuorten aktivointi voisi omalla paikkakunnalla toteutua.

Lisätietoja:  Kirsi Räty, kirsi.raty@nuorisuomi.fi (p.050-3030673)
www.nuorisuomi.fi/seminaarikierros

Tutustu Haasteena liikkumattomat lapset ja nuoret -selvitystyöhön